Tips voor het opbouwen van sterke klantrelaties

Eén van de belangrijkste aspecten van het runnen van je eigen bedrijf, is het beheren en onderhouden van een goede relatie met jouw klanten. Dit is vooral het geval als je een dienst aan mensen levert in plaats van een echt product. Want deze personen zullen er natuurlijk voor kiezen om hun geld aan een bedrijf uit te geven dat hen een echt goede klantervaring kan bieden. 

Er is hier ook altijd wel ruimte voor verbetering, hoe goed je relatie met jouw klanten ook is. Hieronder vind je een aantal manieren om jouw klantrelaties optimaal op te bouwen om er zo voor te zorgen dat ze altijd bij jou terugkomen.

Verbeter de communicatie met jouw klanten

Als sleutel tot een goede relatie is communicatie een essentiële manier om klantrelaties op te bouwen. In plaats van klanten alleen over jouw bedrijf te vertellen, kun je ook met hen in gesprek gaan. Dit is zelfs cruciaal als jij een service aan jouw klanten verleent.

Want wanneer je een dienst verleent, dan worden de dingen nog net even een beetje persoonlijker. Het achterlaten van een goede indruk tezamen met een positieve ervaring kan in dit geval datgene zijn wat je van al jouw concurrenten onderscheidt.

Wanneer jij met je klanten communiceert, dan is het erg belangrijk om dit via de kanalen te doen die zij hebben gebruikt om jouw service te volgen. Dus als je klanten jou bijvoorbeeld op social media hebben gevonden. Dan is het beter dat je dan ook via Facebook, Twitter of Instagram contact met hen opneemt. In plaats van ze te sms’en of te bellen.

Overtref de verwachtingen

Je klanten verwachten uiteraard geweldige producten of diensten van je. Je moet zonder meer de lat hoog blijven leggen voor wat jouw bedrijf te bieden heeft. Want zolang je een goede indruk op klanten maakt, dan blijven ze echt wel terugkomen.

Om de verwachtingen van de klant te overtreffen, zou je bijvoorbeeld een product of dienst sneller kunnen leveren dan verwacht. Want wanneer je eerder levert dan verwacht, dan zal de klant erg blij met deze verrassing zijn.

Vraag regelmatig om feedback

Je klanten zullen hun gevoelens zonder meer kenbaar maken. Vraag daarom altijd naar de feedback van klanten om zo te laten zien dat je naar hen luistert. Het maakt in dit geval niet uit of ze hierbij nou wel of niet een goede mening over je bedrijf hebben. Deze feedback van klanten helpt jou immers de specifieke behoeften van je klanten aan te scherpen. Om zo de allerbeste oplossingen voor hun problemen te vinden.

Maar hoe moet je deze feedback vragen? Aangezien driekwart van je klanten hun mobiele apparaten nooit uitschakelen, zou het niet zo moeilijk moeten zijn om hun feedback te geven. Je kunt bijvoorbeeld met behulp van SurveyMonkey een enquête creëren. Of je zou zelfs een webformulier aan je website toe kunnen voegen om zeer eenvoudig de feedback van klanten vast te leggen.

Reageer altijd op klachten en een negatieve feedback

Het ontvangen van een klacht over jouw product of dienst lijkt misschien het ergste dat je bedrijf kan overkomen. Het kan je reputatie per slot van rekening in een mum van tijd aantasten. Dit zeker gezien de snelheid waarmee mond-tot-mondreclame, en dan vooral als het negatief is, zich op social media verspreidt.

Door adequaat de klachten van klanten aan te pakken, kun je dit niet alleen voorkomen. Maar kun je een negatieve klantervaring (soms) ook naar een positieve ombuigen. De manier waarop jij en je medewerkers met geschillen omgaan is daarom een belangrijk onderdeel van jouw interne beleid.

Beloon loyale klanten

Bestaande klanten geven vaak meer geld dan nieuwe klanten uit. Dus bij een aanzienlijke investering in een loyaliteitsprogramma, zullen deze vaste klanten jouw omzet nog steeds aanzienlijk verbeteren.

Je kunt jouw terugkerende klanten bijvoorbeeld tijdelijke aanbiedingen of kortingsbonnen aanbieden. Of ze voor een loyaliteitsprogramma uitnodigen. Dit moedigt hen niet alleen aan om extra aankopen te doen, maar zorgt er ook voor dat ze zich als klant meer gewaardeerd voelen.

Geef ook zeker leuke en goedkope relatiegeschenken weg, zoals pennen, caps, bidons of tassen. Of denk aan wat duurdere artikelen zoals USB sticks of powerbanks met hierop jouw bedrijfslogo. Dit is immers een kleine maar effectieve manier om je klanten te bedanken.

Blijf vooral in contact met je klanten

Klantrelaties moeten, net zoals alle andere relaties in het leven, constant gekoesterd worden. Dit zeker als je wilt dat ze blijven groeien. Je moet met andere woorden contact met je klanten houden. Het maakt niet uit of jij dat nu doet door ze kerstkaarten of een nieuwsbrief met updates over je producten en diensten te sturen.

Je kunt dit proces zelfs met een tool als MailChimp automatiseren. Je kunt daarmee niet alleen heel handig je open- en klikpercentages bijhouden, maar ook zeer eenvoudig professioneel ogende e-mails maken! Als jij niet in de gedachten van je klanten bent, dan zullen ze eerder ergens anders heen gaan. 

In het kort is de sleutel tot het succes van jouw bedrijf niet altijd de kwaliteit van jouw product of dienst. Het gaat er ook om hoe goed je met jouw klanten omgaat. Op de hoogte zijn van de behoeften van je doelgroep plus het onderhouden van een goede klantrelatie kan soms veel tijd, moeite en geld kosten. Maar het is absoluut de beste investering die je kunt doen!